Què és una WebQuest?
UNA PROPOSTA METODOLÒGICA PER UTILITZAR INTERNET A L'AULA
Quina és la definició de WebQuest?
"Una WebQuest és una proposta didàctica de recerca guiada, que utilitza principalment recursos d'Internet. Té en compte el desenvolupament de les competències bàsiques, contempla el treball cooperatiu i la responsabilitat individual, prioritza la construcció del coneixement mitjançant la transformació de la informació en la creació d'un producte i conté una avaluació directa del procés i dels resultats." (Definició consensuada a les segones jornades de Webquest, 2006)
Hi ha una aplicació que és similar, però pareix més senzilla, que és nomenada "Cacera del Tresor" que a partir del plantejament inicial de les webquests, proposa una sèrie de preguntes als alumnes i els dóna les adreces en la xarxa on poden aconseguir les respostes. Per acabar la feina, es planteja una "gran pregunta" que els alumnes han de provar de resoldre en grup, a partir de la informació de les qüestions anteriors, fent-los reflexionar i comentar entre ells per aconseguir una resposta en comú.
La idea de webquest va ser desenvolupada en 1995 en la Universitat Estatal de San Diego pel professor Bernie Dodge al costat del seu amic Tom March; a partir d'aquí va tenir una gran repercussió en l'àmbit anglosaxó i actualment està tenint una creixent expansió.
Totes les WebQuest tenen el mateix estructura bàsica que és:
Introducció: Orienta els alumnes i capta el seu interés, situant-los en una història o problema a resoldre.
Tasca: En aquest apartat es proporciona a l'alumne una clara descripció del que haurà de fer en finalitzar la webquest així com els participants, els papers que hauran d'adoptar els components.
Procés: Explica les estratègies que els estudiants han d'utilitzar per a dur a terme la tasca pas per pas.
Avaluació: En aquest apartat s'indica com avaluar el treball realitzat. Depenent del nivell dels alumnes i del tipus d'activitat, es fa una descripció d'allò que s'avaluarà i de com es farà.
Conclusió: Resumeix l'activitat i anima als estudiants perquè reflexionen sobre el seu procés i resultats.
Orientacions per al professor: És l'únic apartat dirigit al professor. En ell s'inclou els conceptes, objectius i continguts per a ajudar el professor a posar en pràctica aquest recurs d'Internet.
Algunes de les característiques són:
- Dissenyar una webquest és semblant a dissenyar una unitat didàctica amb una estructura determinada.
- És com dissenyar una pàgina web però tenint en compte el suport electrònic i per tant els aspectes propis del dit suport: grandària de lletra, colors, imatges, enllaços...
- Ha de tractar un tema que pertanga a alguna àrea curricular.
- Està dirigida a l'alumnat, excepte l'apartat d'orientacions pel que el text estarà adaptat a la seua edat.
- Internet serà un recurs important en la webquest pel que enllaçarem a altres webs.
Comentarios
Publicar un comentario